Jak utrudnić życie fotografowi?

0

Czy zastanawialiście się kiedyś, co pozostaje po zrealizowanym evencie? Oprócz niezapomnianych przeżyć, które z biegiem czasu zaczną się zacierać w pamięci gości, pozostaje dokumentacja fotograficzna. To, jak event wygląda „w obrazku”, często decyduje jak jest odbierany i oceniany przez uczestników i organizatorów. Czy zawsze o tym pamiętamy? W poniższym artykule, nieco na przekór, pokażemy jakie działania wpływają negatywnie na pracę fotografów. Postaramy się wyjaśnić, na co zwracać uwagę przy projektowaniu scenografii i jakie stosować zabiegi, aby końcowy efekt foto&video spełnił nasze oczekiwania. Przeanalizujemy zagadnienia dotyczące oświetlenia i multimediów, elementów scenograficznych, efektów specjalnych oraz ustawienia gości. Mamy nadzieję, że wiedza ta przybliży Was do stworzenia eventu idealnego.

Wszyscy wiemy jak ważną role pełni światło na evencie. Oprócz typowego oświetlenia doświetlającego scenę, światło występuje także jako dopełnienie elementów scenograficznych lub pełni funkcję efektową bezpośrednio „budując” scenografię. Trafnie zaprojektowane oświetlenie może być sprzymierzeńcem fotografa, jednak często okazuje się, że to właśnie zmienna lub nieprzewidywalna charakterystyka światła przysparza największych problemów w dokumentacji.  Jednocześnie brak światła lub niedoświetlenie planu uniemożliwia wręcz wykonanie zdjęć.

  1. Najwięcej problemów sprawia równomierne doświetlenie osób na scenie światłem o neutralnej barwie. Bardzo często spotykamy się z mieszaniem źródeł światła lub zestawianiem świateł o różnej mocy. Prowadzi to do przebarwień lub przepaleń na twarzach oraz efektu nienaturalnej kolorystyki skóry.
  2. Innym problemem jest przechodzenie prelegentów poza obszar światła. Często jest to spowodowane tym, że światło ich razi lub nie są poinformowani gdzie powinni stanąć. Wchodząc w cień praktycznie „znikają” dla fotografa. Fotograf może oczywiście doświetlać scenę lampą błyskową, ale w wielu przypadkach jest to niewskazane lub wręcz zabronione podczas wystąpienia. Ponadto, światło flesza ma inną temperaturę barwy niż światło na scenie, a tego typu mieszanka prowadzi często do zaskakujących efektów kolorystycznych.
  3. Oddzielnym problemem jest użycie świateł kontrowych skierowanych na publiczność. Ustawienie to spektakularnie wyglądające z daleka, często utrudnia pracę fotografa. Można to porównać do próby wykonania dobrego zdjęcia fotografując pod słońce.
  4. Aby uzyskać efekt dużej scenografii na zdjęciach, warto zadbać o doświetlenie obszarów dodatkowych takich jak ściany boczne sali, stoły czy też przestrzeń za lub obok sceny. Takie oświetlenie potęguje efekt scenograficzny.

Warto także wspomnieć o zastosowaniu multimediów na scenie. Łączenie różnych technik prezentacji w różnych technologiach, o różnej mocy i rozdzielczości jest nie lada wyzwaniem dla fotografa.

  1. Nierzadko obraz z projektorów jest za ciemny w stosunku do otoczenia. Wygaszanie świateł w trakcie prezentacji z projektora prowadzi do tego, że wszystko oprócz prezentacji jest zaciemnione. Z drugiej strony regulacja ekspozycji tak, aby scena była widoczna, prowadzi do przepalenia obrazu z projektora. Dotyczy to zwłaszcza slajdów na białym tle, które występują w większości prezentacji.
  2. Odrębnym problemem jest stosowany ostatnio mapping oraz projekcja dookólna. Dokumentowanie tego typu prezentacji wymaga dużego refleksu i skupienia.
  3. Kolejnym żywiołem, któremu trzeba stawić czoła, są ekrany plazmowe oraz diodowe. Fotografowanie plazm wymaga sporej znajomości ich działania i umiejętności wykonania zdjęć tak, aby obraz nie był przebarwiony. W przypadku ścian wieloplazmowych zjawisko to będzie powielane prowadząc do efektu szachownicy. Ekrany diodowe ze swojej natury pokazują obraz zbudowany z małych świetlnych punktów (pikseli). Fotografując taki obiekt trzeba pamiętać o ustawieniu fotografa w odpowiedniej odległości uzależnionej od wielkości ekranu by uniknąć interferencji oraz efektu pikselizacji.

Kolejnym, wartym poruszenia zagadnieniem, są efekty specjalne stosowane na eventach, jako atrakcyjna i spektakularna forma wzbogacenia efektu scenograficznego (szczególnie w momentach kulminacyjnych). Zaliczamy do nich m.in.: efekty dymne, lasery, konfetti, sztuczne ognie, światło ultrafioletowe. Jakkolwiek efekty te wzbogacają oprawę imprezy, są zmorą dla fotografów… Czytaj dalej

Udostępnij.

Napisz odpowiedź