Oświetlenie scenograficzne

0

Odkąd Thomas Edison opatentował w 1879 roku żarówkę elektryczną, funkcja sztucznego oświetlenia ewoluowała od podstawowej walki z mrokiem i wampirami, przez podniesienie bezpieczeństwa na ulicach miast, aż do aranżacji światłem wszelkich przestrzeni zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków i pomieszczeń. Same źródła światła również uległy urozmaiceniu – dawno już Edisonowska żarówka przestała być ich najbardziej wyrafinowanym przedstawicielem, a do głosu doszły lampy metalohalogenkowe, lampy sodowe czy bardzo popularne obecnie diody LED. Każde ze źródeł w połączeniu z odpowiednią optyką daje nieograniczone możliwości iluminacji.

Właśnie szerokie spektrum zastosowań urządzeń oświetleniowych, pozwoliło im zstąpić z podestów scenicznych teatrów, sal klubowych czy potężnych estrad na parkiety sal bankietowych, hal wystawienniczych czy do hotelowych foyer. Niejednokrotnie cała armia różnej maści lamp, między którymi różnice są dla laickiego oka niezauważalne, a w rzeczywistości ogromne, współpracuje z systemem nagłośnienia, scenografią, detalami obiektu oraz ludźmi, dając niesamowity efekt „WOW” – kluczowy element event marketingu. Kiedy budżet imprezy nie przygniata swą wielkością a wręcz wymaga głębokiego skłonu, aby go w ogóle dostrzec, oświetlenie jest doskonałą alternatywą dla klasycznej scenografii. Odpowiednie doświetlenie architektury czy wykorzystanie możliwości „projekcyjnych” urządzeń inteligentnych powoduje, że gdy realizator światła opuści potencjometry w konsolecie, a promienie słońca wedrą się do obiektu, ostatni goście mają wrażenie, że są w zupełnie innym miejscu niż byli jeszcze przed chwilą.

Na temat scenografii świetlnej można napisać esej. Świat dąży jednak do miniaturyzacji, więc ja również postawię na kompresję informacji. Oświetlenie scenograficzne można podzielić na dwa rodzaje: światło odbite, padające na obiekt oraz światło emitowane przez obiekt.

W pierwszym przypadku, mowa o typowych urządzeniach służących do oświetlania – lampach. Lampy dzielą się m.in. na żarowe, wyładowcze czy ledowe (ze względu na źródło światła) jak również na konwencjonalne i inteligentne (ze względu na ruchomość źródła, optykę itd.). Dzięki odbiciu emitowanej przez źródło światła smugi od obiektu można uwypuklić jego strukturę, podkreślić lub przygasić czy nawet zmienić kolor, wyróżnić na tle innych elementów lub zupełnie ukryć. Najlepszym tego przykładem jest oświetlenie architektoniczne.

Zbudowane z czerwonej cegły lub pobielone wapnem zabytkowe pałace, zamki, dworki czy emanujące industrialną szarością betonu przestrzenie fabryk i hal produkcyjnych, mają jedną wspólną cechę istotną z punktu widzenia projektowania oświetlenia – zróżnicowaną strukturę. Bogactwo załamań, filarów, łuków, belek stropowych czy elementów maszyn, których lata świetności już dawno przeminęły – wszystko to daje ogromne pole popisu dla light designerów. Odpowiednie oświetlenie detali pozwala nie tylko na uwypuklenie najciekawszych elementów pomieszczenia, ale również stanowi doskonały zabieg maskujący niedoskonałości… Czytaj dalej

Udostępnij.

Napisz odpowiedź